Οι Αθηναίοι από τα πολύ παλιά χρόνια περισσότερο από όποιους άλλους Έλληνες ζούσαν αγροτική ζωή. Τον καιρό του Κέκροπος και των πρώτων βασιλέων της Αττικής μέχρι την εποχή του Θησέα, οι Αθηναίοι ζούσαν διασπασμένοι σε μικρά κέντρα που είχαν, το καθένα, χωριστό πρυτανείο και χωριστούς άρχοντες. Μόνο άμα παρουσιαζόταν εξωτερικός κίνδυνος, έκαναν κοινή συνέλευση υπό τον βασιλέα, και ο κάθε οικισμός είχε χωριστή πολιτική ζωή και αυτοδιοίκηση… Όταν έγινε βασιλιάς ο Θησέας… τους ανάγκασε να έχουν μια κοινή πολιτεία, την Αθήνα… Από την εποχή εκείνη οι Αθηναίοι εορτάζουν τα «Ξυνοίκια» προς τιμήν της θεάς Αθηνάς.
Συμβουλή: Πέρασε το ποντίκι πάνω από τις χρωματισμένες λέξεις για να δεις τι σημαίνουν!
Συνοικισμός
Θουκυδίδης, Ιστορία, 2. 15 (μτφ. Άγγελου Βλάχου)
Δραστηριότητες
- Συζητάμε: Πώς ζούσαν οι κάτοικοι της Αττικής πριν από τον Θησέα; Τι άλλαξε με τον συνοικισμό και γιατί ήταν σημαντικός;
- Σκέφτομαι: Ο Θουκυδίδης λέει ότι οι οικισμοί ενώνονταν μόνο σε περιπτώσεις εξωτερικού κινδύνου. Γιατί πιστεύεις ότι ο κίνδυνος τούς έκανε να συνεργαστούν;
- Ερευνώ: Οι Αθηναίοι γιόρταζαν τα «Ξυνοίκια» για να θυμούνται τον συνοικισμό. Γιατί νομίζεις ότι ήταν τόσο σημαντικό για μια πόλη να θυμάται πώς ενώθηκε;